Kraniosakrálna terapia

22.03.2012 20:47

S touto terapiou nás zoznámila Riškova stará mama, lepšie povedané, jedného dňa prišla a položila na stôl vytlačený článok o kraniosakrálnej terapii s tým, že by sme to mali skúsiť, že by to mohlo Riškovi pomôcť. Priznávam počiatočné rozpaky, mne,  pragmatickému človeku sa zo začiatku nepozdávalo liečenie "len" prikladaním rúk. Ale keďže to bolo taktiež v období, kedy sme hľadali cestu ako zvíťaziť nad epileptickými záchvatmi, stačilo, že som našla referenciu na to, že aj kraniosakrálna terapia môže pomôcť pri epilepsii, a rozhodli sme sa ísť do toho.

Nebudem sem vkladať komplikované výklady o kraniosakrálnej terapii, ten, kto bude chcieť ísť viac do hĺbky, si ich určite dokáže nájsť sám. V skratke uvediem len toľko, že názov terapie pochádza zo slovného spojenia cranium= lebka a sacrum= krížová kosť. V tele každého z nás (aj keď to necítime) sa nachádza kraniosakrálny pulz, ktorý vzniká pohybom tekutiny (likvoru), ktorá obklopuje mozog a miechu a nachádza sa v membránach pripojených na vnútornú plochu kostí lebky a krížovej kosti. Skúsený terapeut dokáže priložením rúk na určité miesta tela tento kraniosakrálny rytmus zachytiť a podľa toho ako prebieha, odhaliť kde v tele sa môžu skrývať problémy a tomu prispôsobiť ošetrenie tela.

Samozrejme, ani táto terapia neprináša zázraky na počkanie. Terapeut sa svojim pôsobením snaží o uvoľnenie tela, odstránenie disharmónie a napätia, pri terapii sa aktivizujú samoozdravné mechanizmy v ľudskom tele a vytvára sa prostredie na uvoľnenie zápisov a tráum z bunečnej pamäte. Konkrétne je kraniosakrálna terapia účinná pri nastolení priaznivých zmien v systémoch tekutín (mozgovomiechová, kardiovaskulárna, lymfatická, bunečná), vyvážení pravej a ľavej mozgovej hemisféry, pri reštrikcii kraniálnych nervov, bolestiach hlavy, závratiach, astme, bronchitíde, sinusitíde, odstránení napätia v organizme, systéme kostí a svalstva, pri chronických bolestiach, bolestiach chrbtice, skolióze, pri hyperaktivite, DMO, poúrazovej rekonvalescencii atď.

U Riška aplikujeme 2x do roka intenzívnu kraniosakrálnu terapiu v trvaní 4 po sebe idúcich dní, u skúseného terapeuta p. Neškrabala v Hodoníne. Medzi týmito dvoma intenzívnymi kúrami aplikujeme domácku kraniosakrálnu terapiu raz za 1 alebo 2 týždne. Zúčastnila som sa kurzov kraniosakrálnej osteopatie, ktorý p. Neškrabal organizoval pre rodičov detičiek podobných Riškovi. Počas týchto kurzov som sa naučila poskytnúť základné ošetrenie. Samozrejme teória je oveľa jednoduchšia ako prax. Aj keď presne viem, kam ruky priložiť, náročnejšie je "ukecať" Riška, aby to moje ošetrenie vydržal. Väčšinou zaberie rozprávka, ale občas má obdobia kedy moje ruky vyslovene odmieta (napr. po tom, ako sa vrátime z intenzívky od p. Neškrabala, no hej...je mi jasné, že tie moje ruky sú iné ako jeho-))

Priebeh kraniosakrálnej terapie u terapeuta (nie u mamy) je nasledovný. Prídeme, posadíme Riška na stôl a terapeut mu nechá nejaký čas na to, aby sa na stole "usadil" a udomácnil, počas toho s ním nadviaže kontakt, rozpráva sa s ním a jemne mu priloží ruky na telo. Samozrejme, veľmi dôležité je rešpektovať pocity klienta. Riškovi sa táto terapia páči, berie to ako hru a na moje počudovanie akceptuje takmer všetky dotyky terapeuta. Najcitlivejšiu ma hlavičku, tam treba postupovať veľmi opatrne, ale vyzerá to tak, že čím ďalej, tým viac je prístupnejší aj v tejto oblasti. Celá terapia trvá asi 45 min. Väčšinu času Riško leží na stole, prípadne sedí a tato ho zabáva rozprávkami a divadielkom. Po terapii ma takmer vždy "povznesenú" náladu, je veselý a svojim spôsobom "ukecaný".

Konkrétne výsledky sem zatiaľ písať nebudem, keďže kraniosakrálnu terapiu praktizujeme v intenzívnej a odbornej forme kratší čas a ja som realistka a nečakám, že nechodiace a nehovoriace dieťatko odíde po týždni terapie ako zdravé dieťa. Ako som už viackrát písala, pre nás je momentálne najpodstatnejšie to, že aj pomocou kraniosakrálnej terapie zvládame nášho najväčšieho strašiaka - epilepsiu. Riško krásne napreduje dopredu, aj keď svojim, trošku pomalším tempom a obdivuhodne zvláda vysoké tempo terapií a cvičení, ktoré mu každý týždeň pripravíme. Taktiež vymizli obdobia únavy, ktorými Riško často prechádzal a počas ktorých sme museli spomaliť tempo a niektoré aktivity vysadiť. Toto všetko sú pre nás malé veľké úspechy, ktoré nás stále posúvajú vpred a na ktorých ma svoj podiel aj kraniosakrálna terapia. Ako si Riško túto terapiu užíva si môžete pozrieť tu.

 

 

 

 

 

 

 

—————

Späť