Terapie

PLÁNOVANÉ TERAPIE

 

  • THERASUIT THERAPY

Intenzívna rehabilitačná terapia, ktorá má veľmi podobný koncept ako terapia ADELI, avšak z pohľadu nás rodičov je šetrnejšia k detskému pacientovi. Táto terapia sa vykonáva vo forme niekoľkotýždňových intenzívnych cvičebných programov, ktoré pozostávaju zo zahriatia svalov, posilňovania a samotného cvičenia, ktoré je zamerané na eliminovanie patologických reflexov a vybudovanie nových, správnych pohybových vzorcov.

Túto terapiu Riško vyskúšal "na vlastnej koži" v r. 2013. Na jar absolvoval 4 týždňový rehabilitačný pobyt v sanatóriu Klimkovice, na jeseň 3-týždňový rehabilitačných pobyt v centre Liberta v Košiciach. Realita potvrdila naše očakávania, rehabilitácia je síce fyzicky aj psychicky náročná ale prináša svoje ovocie, po každom pobyte urobil Riško pokrok. Najlepšie však na tom je to, že aj napriek chorobám, ktoré po týchto pobytoch prekonal, sa dokázal vrátiť na takú úroveň s akou sme odchádzali po terapii, takže vidíme, že úspechy, ktoré sme vďaka tejto terapii dosiahli, sú trvalé. Veríme, že vďaka tejto terapii Riško začne chodiť, k samostatnej chôdzi chýba naozaj už len malý "krôčik". Realizácia tohto sna je dielom mnohých dobrých ľudí  (viď časť  Ďakujeme ).

 

 

AKTUÁLNE TERAPIE

 

  • Bobathova metóda

Neurovývojová terapia manželov Bobathových, pri ktorej sa pristupuje k dieťaťu ako k celku. Cieľom je umožniť dieťaťu, aby získalo správnu senzomotorickú skúsenosť. Dieťa nevykonáva pasívne pohyby, ale preberá aktívnu kontrolu nad svojim pohybom. Zlepšujú sa funkcie, udržujú sa existujúce funkcie  a skvalitňuje sa život dieťaťa. Táto terapia nie je len o cvičení, ale o tom ako k dieťaťu pristupovať po cely deň, ako ho správne obliekať, nosiť, hrať sa s ním, tak aby sa z vykonaného pohybu vyťažilo maximum.

Cvičiť "bobatha" sme začali pokusne - súkromne, keď mal Riško 2 roky. V priebehu niekoľkých mesiacov sa z ležiacej handrovej bábiky stalo dieťatko sediace a štvornožkujúce. Nebolo nad čím váhať, bobath bol to pravé orechové pre Riška, problém bol v tej dobe nájsť skúsenú fyzioterapeutku, ktorá bobatha aj prakticky ovláda. Ale dnes máme už aj tú a už ju nepustíme.

 

  • Hipoterapia

Predstavuje špeciálny terapeutický prístup, ktorý využíva komplexné pôsobenie koňa na človeka, tak po fyzickej ako psychickej stránke. Kone využívané pri hipoterapii sú špeciálne vycvičené. Hipoterapia je vhodná hlavne pri poruchách hybnosti: neurologické ochorenia, ortopedické ochorenia atď.

Na koníky začal Riško chodiť ako 2 ročný. S väčšími či menšími prestávkami v hipoterapii pokračujeme dodnes. Pre Riška je to zábava, ktorá ma pozitívny vplyv tak na jeho psychickú ako fyzickú stránku.

 

  • Eeg- biofeedback

EEG biofeedback (biologická spätná väzba elektrickej aktivity mozgu) je  metóda, ktorá  umožňuje registrovať aktuálny stav mozgu jedinca a prostredníctvom špeciálneho didaktického programu, ktorý je spätne viazaný na EEG aktivitu, ovplyvňovať aktuálny stav mozgu a zvyšovať jeho kondíciu. Dieťa vlastnou vôľou a prácou mozgu (zmenou elektrickej aktivity mozgu) ovplyvňuje danú úlohu v programe a tým svoj vlastný mozog učí - koncentrácii, pozornosti a vyššej výkonnosti.

S eeg-biofeedbackom sme začali v r. 2010. V tom čase sme boli dosť zúfalí z toho, že sa nedarí u Riška zvládnuť epileptické záchvaty. V priebehu jedného roka sa dávka Convulexu (liek používaný na liečbu epilepsie) zvýšila zo 6 kvapiek 3x denne na 13 kvapiek 3x denne a bol pridaný ďalší liek Kepra. Povedali sme si, že takto to už ďalej nejde a nebudeme čakať na to kým lieky zaberú, ale skúsime aj niečo iné. V máji 2010 bola Riškovi nasadená dvojkombinácia liekov (Convulex a Kepra) a začal pravidelne absolvovať sedenia eeg-biofeedbacku (najskôr 3x týždenne, neskôr 2x týždenne). V júli sme k tejto komplexnej liečbe pridali aj kraniosakrálnu terapiu. A klop klop, záchvaty prestali a dodnes nebolo potrebné zvýšiť dávku liekov. Článok s našimi konkrétnymi skúsenosťami je tu.

 

  • Kraniosakrálna terapia

Kraniosakrálna terapia (kranium = lebka, sakrum = krížová kosť) je jemná, neinvazívna, dotyková metóda, pomocou ktorej sa vylaďuje kraniosakrálny rytmus, zlepšuje pulzovanie mozgovomiešnej tekutiny - likvoru, čím ovplyvní pohybové funkcie, myslenie a emócie dieťaťa.
Terapeut jemným dotykom nepresahujúcim tlak 5 gramov  na cm2 rozpúšťa zapuzdrenú negatívnu energiu v tkanivách a ich blanitých štruktúrach, uvoľňujú sa staré spomienkové traumy, následky minulých fyzických i psychických zranení, ktoré vyvolávajú v tele človeka chronické problémy.

Ku kraniosakrálne terapii sme sa dostali podobne ako k eeg-biofeedbacku, s prvotným cieľom riešiť epilepsiu. Podarilo sa mi zúčastniť troch kurzov, ktoré pre rodičov postihnutých detičiek organizoval p. Radek Neškrabal. Pod jeho vedením sme sa naučili základy kraniosakrálnej terapie, takže v tomto prípade kraniosakrálnu terapiu praktikujem na Riškovi "rekreačne" sama doma a raz za čas sa zveríme aj do rúk profesionála.

 

  • Skenar terapia

Táto terapia sa pomocou  pôsobenia prístroja SKENAR zameriava na normalizáciu narušených funkcií organizmu a jej hlavnou úlohou je zabezpečiť harmóniu v organizme a stimulovať jeho obranné schopnosti, skryté a nevyužité rezervy. Prístrojom sa v podkoží aktivujú receptory a všetky typy nervových vlákien a z podkožia sa impulz vedie do príslušného centra mozgu. Tam sa informácia spracuje  a spätne sa vyšle korekčný signál do príslušných oblastí.

O tejto terapii som sa dozvedela vďaka stránkam iných detičiek. Zaujalo ma, ako táto terapia na deti pôsobila a túžila som ju skúsiť, aj napriek tomu že je finančne dosť náročná. Absolvovali sme dva cykly v centre Medipulz. Po obidvoch, tak ako sa predpokladalo, nastali aktivácie (jednoducho povedané boj organizmu voči zmenám vyvolaným skenarom). V našom prípade sa obidve aktivácie prejavili na pľúcach. Po prvom cykle sme skončili v nemocnici so zápalom pľúc (ale bola to naša chyba, napriek zákazu sme na aktiváciu nasadili atb), po druhom cykle sme boli už poučení a problémy so zahlienením pľúc sme ustáli doma na čajíkoch a domácej liečbe. Výsledok vidieť na celom organizme. Počas jedného roka, kedy sme začali s terapiou Skenar, pribral Riško okolo 6kg a upravilo sa mu trávenie. Dovtedy mal vždy problém s priberaním, bol, ako sa hovorí, kosť a koža. Teraz je z neho "chlapík". Telo má samý sval a oveľa lepšie reaguje na cvičenie. 4 roky sme makali každý deň a efekt nebol príliš veľký. Za posledný rok sme sa dostali oveľa, oveľa ďalej. V každej odbornej ambulancii kam sa prídeme ukázať ako prvé konštatujú, že sme pekne pribrali. Myslím, že je to vďaka Skenaru, ktorý Riškovi zlepšil metabolizmus a aj napriek tomu, že je to náročná terapia, radi by sme pokračovali ďalej.

 

  • Výťahoterapia

K tejto terapii ťažko napísať nejaký popis. Túto terapiu vymysleli Riško s tatom, keďže Riško miluje vozenie sa vo výťahoch. Terapia má logopedický ako aj rehabilitačný účinok-) Riško si pri nej precvičí hlas a prstíky. Rovnako nám pomáha lepšie sa naučiť čísla a Riško pri sledovaní nahrávok výborne spolupracuje pri cvičení. Nehovoriac o tom, že výťah bude asi prvý dôvod, kvôli ktorému sa Riško dobrovoľne postaví a urobí prvý krôčik.

Túto terapiu Riško absolvuje výlučne s tatom už asi rok a ešte stále ho neprestala baviť. Viac info tu

 

  • Logopédia a špeciálna pedagogika

Špeciálneho pedagóga Riško navštevuje od svojich 8 mesiacov a logopéda od 2 rokov. Pod vedením logopedičky a špeciálnej pedagogičky riešime rôzne úlohy, ktoré doma Riško zvláda ľavou zadnou a na kontrole sa tvári, že nevie o čom je reč.

 

  • Synergická reflexná terapia

Synergická reflexná terapia patrí  medzi manuálne terapie zamerané na liečbu a prevenciu následkov DMO a ďalších neurologicko-ortopedických ochorení. Terapia v sebe spája prvky reflexných terapií, akupresúry, klasickej osteopatie atď. Cieľom terapie je neinvazívna korekcia patologického postavenia postihnutých častí tela.

S touto terapiou sme sa zoznámili v r. 2010, kedy sme navštívili p. Renatu Vodičkovú, ktorá pôsobí ako terapeut v Inštitúte Synergickej reflexnej terapie v Prahe. U pani Vodičkovej sme absolvovali tri sedenia, počas ktorých pracovala predovšetkým na Riškovom chrbátiku, na ktorom nepracovali takmer žiadne svaly a bola na ňom evidentná veľmi silná kyfóza. Zároveň sme sa naučili ako s Riškom pracovať doma, ako mu uvoľňovať stuhnuté svaly a ako pri tom využívať akupresúrne body.

 

  • Plávanie

Cvičením vo vode sa spevňuje svalstvo bábätiek, rozvíja sa motorika a koordinácia pohybov. Deti sa pri takomto "plávaní" neučia žiadne plavecké štýly, to sú schopné až vo veku od piatich rokov.  Cvičenia sú zamerané najmä na posilnenie svalov a kĺbov, plávanie je vhodné pre deti so zdravotnými problémami, ako napr. predčasne narodené bábätká a deti, u ktorých je potrebné spevniť alebo uvoľniť svaly.

Plávať začal Riško ako 2-ročný. Najskôr sme skúšobne vyskúšali jeden kurz a potom sme chodili pravidelne takmer dva roky. Pohyb vo vode Riškovi prospieval a dôležitý bol tiež sociálny kontakt s ostatnými detičkami. Vzhľadom na to, že kurzy plávania pre deti sú finančne a časovo náročné pre rodičov a fyzicky náročné pre detičky, s plávaním sme na istý čas prestali a venovali sa iným terapiám. Na jar 2012 sme sa k plavaniu vrátili, nejde o žiadne "profesionalne" cvičenie vo vode, nakoľko sme zatial nenašli nič, čo by bolo pre Riška v jeho veku vhodné. Pravidelne chodíme na verejnú plaváreň, kde sa môže Riško vyblázniť vo vode. Občas mu pohyb vo vode sťažíme podľa rád našej fyzioterapeutky tak, aby zapracovali určité svalové skupiny, snažíme sa však, aby pohyb vo vode vnímal ako radosť nie ako povinnosť. 

 

UKONČENÉ TERAPIE

 

  • Vojtova metóda

Táto metóda bola vyvinutá profesorom Václavom Vojtom, českým neurológom, pôvodne pre deti s centrálnym poškodením mozgu, neskôr sa začala používať aj u detí, ktoré počas motorického vývoja vykazovali neideálne motorické modely vo svojom spontánnom pohybe. Jej podstatou je dráždenie určitých zón, pričom sa aktivujú presne definované motorické odpovede. Dochádza tak k správnemu zapájaniu svalov v motorických vzoroch.  Pri tejto metóde sa uvoľňujú zablokované nervové spoje medzi mozgom a miechou a zlepšuje sa funkcia svalov.

S cvičením Vojtovou metódou sme začali keď mal Riško 5 mesiacov a už bolo evidentné že má problém so svalovým tonusom a mešká v motorickom vývoji. Vojtovku sme intenzívne cvičili do jeho 2,5 roka, vystriedali sme niekoľko rehabilitačných zariadení a niekoľko vynikajúcich fyzioterapeutov, aj napriek tomu nenastal výrazný posun. Po tom, ako sa u Riška objavila epilepsia a zistili sme, že cvičenie Bobathovou metódou prináša viac úspechov, s "vojtovkou" sme sa definitívne rozlúčili.

 

  • Body-Mind Centering

Body-Mind Centering je systém založený na spojení tela a mysle. Vychádza z experimentálnych štúdií založených na využití anatomických, fyziologických, psychologických princípov v pohybe, dotyku, hlase a mysli. Toto skúmanie pomáha porozumieť, ako sa myseľ prejavuje cez telo a telo cez myseľ. Tento systém má veľmi široké možnosti využitia v tanci, športe, fyzioterapii, psychoterapii, v práci s deťmi, vzdelávaní, v práci s hlasom, hudbou a vo výtvarnom umení, v meditáciách, joge a ďalších body-mind disciplínach.

S týmto druhom terapie sme sa stretli vďaka p. Sedláčkovej z o.z. Babyfit. V našom prípade išlo o špeciálne hry, v ktorých Riška nenápadne manipulujeme do polôh a pohybov, v ktorých sa mu zapájajú rôzne svalové skupiny tak, aby sa odbúrala patológia. Riško si túto terapiu, aj vďaka p. Sedláčkovej užíval. Žiaľ momentálne máme toho veľmi veľa a dlho sme rozmýšľali, čo dočasne vypustiť. Rozhodnutie padlo na body-mind centering, radi by sme sa však k nemu po čase opäť vrátili.

 

  • Míčkovaní

Míčkování je fyzioterapeutická metóda, pomocou ktorej sa dajú odstrániť rôzne zdravotné problémy. Ide o jednoduchú metódu, ktorá využíva tlak špeciálnej loptičky (míčku) na telo dieťaťa. Míčkování môže zlepšiť poúrazové stavy, alergické a astmatické problémy, oslabený imunitný systém, urýchľovať liečbu niektorých neurologických problémov a dopĺňať liečbu detskej skoliózy, atď.

Míčkovaní sme používali keď bol Riško maličký, vydržal pokojne ležať a dovolil mi aby som po ňom gúľala loptičku. Teraz je to prakticky nemožné. Teda gúľať loptičku môžem, ale už len pre zábavu a relaxáciu.

 

  • Škôločka v MC Hojdana

Škôločku zaraďujem medzi terapie, aj keď to nie je terapia v pravom slova zmysle, ale na nás ako terapia pôsobila. Ide o adaptačný program pre 2 a 3 ročné deti, ktoré sa takto pripravujú na zaškolenie do materskej školy. V skupine je 6 až 7 detí, z toho je jedno dieťa zdravotne postihnuté. Škôločka sa koná pravidelne jedenkrát do týždňa, po dobu cca 3 mesiace. Deti majú počas doobedia svoj stály denný režim, podobný režimu v MŠ. Prítomnosť rodiča je individuálna, záleží od rozhodnutia rodičov samotných, prípadne od konzultácie s pedagógmi.

O škôločke sme sa dozvedeli v čase, keď sme uvažovali ako ďalej s Riškom, ktorý mal 3 roky a my sme si neboli istí, či je pripravený na kolektív. Škôločka predčila naše očakávania a vďaka pochopeniu a dobrému srdiečku tety Bei, Máši a Hanke, sme s Riškom škôločku absolvovali v troch turnusoch.

 

  • DMO – Dynamic Movement Orthoses

Dynamická lykrová ortéza, ktorá sa každému pacientovi vyrába na mieru a ktorej cieľom je pomocou zvýšeného tlaku na problematické časti tela docieliť lepšie uvedomenie si vykonávaného pohybu.

Tip na ortézu sme dostali od našej rehabilitačnej sestričky. Ortézu, po schválení nároku zdravotnou poisťovňou, zabezpečuje f. Neoprot. Žiaľ, v Riškovom prípade sme zaznamenali viac negatív ako pozitív. Oblek vyzeral ako potápačský neopren, veľmi ťažko sa obliekal a dosť ťažká bola manipulácie pri výmene plienky. Pokým ho mal oblečený, mal veľmi pekné držanie chrbátika, nakoľko v zadnej časti bola ortéza spevnená, aby priamo pôsobila na kyfózu. Ale tým, že je Riško hypotonický a jeho svaly sú lenivé, vďaka ortéze zleniveli ešte viac. Preto sme sa, po porade s rehabilitačnou sestrou, rozhodli ortézu nepoužívať.